Jimmie Bergqvist
29 nov. 2023

Som Design Director vill Jimmie förenkla, förtydliga och göra skillnad. Han hjälper kunderna att bli modigare, när de bygger sin identitet som arbetsgivare.
Var hittar du designinspiration?
Jag får mycket inspiration i det vardagliga, i mötet med kunden, men också i konst, foto, nutida design och illustration. Jag gillar roliga, smarta och enkla lösningar. I grund och botten handlar design om att förenkla, förtydliga – och göra skillnad.
Varför jobbar du med Employer Branding?
Förr jobbade jag med design av ”hårda” produkter. Men det är roligare och mer spännande att jobba med människor och unika egenskaper, som inte går att kopiera på samma sätt. Det är också roligt att vi på Coreworkers hela tiden utvecklas och idag märker vi att kunderna också vill ta nästa steg. Det har blivit mer kommunikation än information – vilket är rätt väg att gå.
Vad tar du med dig från ditt tidigare arbetsliv till Coreworkers?
Jag har det strategiska designtänket som krävs. Ett varumärkes identitet sitter till stor del i designen. Oavsett kanal ska det andas samma känsla, vara tydligt och lättillgängligt. Design handlar också om att hitta vad som särskiljer en. Därför måste ett arbetsgivarvarumärke våga sticka ut. Jag brukar uppmana kunden att våga chansa. Våga göra fel – och rätt.
Vad gör du på fritiden?
Jag har snickrat en hel del och har med hjälp av YouTube stegvis blivit bättre. Jag bygger också en hel del Star Wars-lego med sonen och så har jag spelat hockey i hela mitt liv. Får man passa på att efterlysa ett veteranlag i Norrort?