Sonepar
Namnbytet gav ny kraft till varumärke och kultur
Brand Experience 360
När Elektroskandia blev Sonepar innebar det mer än ett namnbyte – det blev ett tillfälle att förnya, förstärka och förflytta både varumärke och kultur. Vi hjälpte Sonepar att använda förändringen som en katalysator för att ta en tydligare position på marknaden och skapa ökad stolthet internt.
I en bransch där många erbjuder liknande produkter och tjänster valde Sonepar att fokusera på det som verkligen särskiljer dem – människorna. I nära samarbete mellan HR och Marknad formulerades en gemensam riktning där medarbetarna lyftes fram som den främsta differentieringsfaktorn. Varumärket byggdes inifrån, med kulturen som bär positionen utåt.
Tillsammans tog vi fram en intern kampanj med aktiviteter som digitalt quiz och värderingsbaserade samtal – Kultursnack – för att skapa delaktighet, energi och riktning. Målet var att förflytta kulturen från passiv till proaktiv, där varje medarbetare är en trovärdig ambassadör.
För att skapa samklang mellan det interna och externa arbetet utvecklade vi en integrerad lanseringskampanj. Namnbytet blev därmed inte bara ett kommunikationsprojekt, utan ett gemensamt verktyg för HR och Marknad att bygga stolthet, driva kultur och särskilja Sonepar på marknaden.
Mikael Bill
Marknadsdirektör Sonepar
10%
av medarbetarna gjorde quizzet
100
vinnare






