Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Arbetsgivaridentitet för trafikförvaltningen

Ny arbetsgivaridentitet gör trafikförvaltningen spännande och tydlig!


För att tydliggöra och förflytta bilden av vilka trafikförvaltningen är och vad de gör utvecklade vi en ny arbetsgivaridentitet.

Utmaning

Trafikförvaltningen har fyra tjänstevarumärken; SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten samt Spårvägsmuseet. Utmaningen var att den generella kännedomen om förvaltningen är låg och att få kandidater förstår vad de faktiskt gör. Den allmänna bilden som fanns om dem som arbetsgivare uppfattades som lite gammalmodig, tråkig och byråkratisk. Vårt uppdrag var att få förvaltningen att uppfattas mer moderna, tydliga och intressanta!

Lösning

För att förändra och tydliggöra bilden av trafikförvaltningen valde vi att utveckla och ta fram en ny arbetsgivaridentitet. Identiteten med ett nytt visuellt manér och arbetsgivarlöfte skapade ett modernt, levande och spännande uttryck som stöttar förflyttningen de behöver göra. För att levandegöra identiteten togs även ett kampanjkoncept ut där medarbetare fick svara på frågan ”Vad jobbar du för?”. Syftet var dels att på ett personligt och emotionellt vis berätta vad de är med och bidrar till. Men också dra i gång tankar och känslor hos mottagarna om vad de själva gör om dagarna och varför.

Resultat

Identiteten lanserades i maj 2023 och har skapat ett starkt engagemang och stolthet hos medarbetarna internt. I samband med lanseringen gick kampanjkonceptet i sociala kanaler och på utvalda platser utomhus. Och förutom ett starkt engagemang hos de egna medarbetarna ökade trafikförvaltningen även engagemanget hos potentiella medarbetare kraftigt. Sociala medier-kampanjen hade en interaktionsgrad på 86 % vilket är högt över benchmark som normalt ligger på 60 %.

Arbetsgivaridentiteten har verkligen gjort skillnad för oss. Nu har vi en verktygslåda för vår interna och externa employer branding som är attraktiv, sticker ut och lägger grunden till den förflyttning vi behöver göra.

Tobias Mossop

chef internkommunikation och ansvarig för arbetsgivarvarumärket

Fler case