Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2018-11-21

”Employer Branding” blir årets marknadsföringsbok

Sveriges Marknadsföringsförbund belönar varje år den bästa och mest läsvärda boken om marknadsföring. I år hamnar äntligen medarbetarkommunikation i fokus! Boken det handlar om är ”Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken”, av Anna Dyhre, Anders Parment och Hieronymus Rony Lutz.

På  Coreworkers är vi extra stolta idag eftersom Anna, förutom att vara prisbelönt författare och rutinerad föreläsare också är en viktig del av vår Coreworkers-familj.

– Grattis till priset! Hur känns det?
–  Det här känns så kul, både för mig personligen och för alla oss som skrivit och bidragit till boken. Det berör alla oss som jobbar inom området och är en viktig signal till branschen att Employer Branding är här för att stanna.

Anna gav ut en bok 2015 tillsammans med Anders Parment på ett liknande tema. Däremellan har hon, bland annat, jobbat som senior advisor på Coreworkers.

– Under tiden på Coreworkers har jag sett hur processen fungerar, hur Employer Branding- växer fram från ax till limpa.

Mycket har hänt i branschen. Att ge ut en bok med mer handfasta tips har mognat fram med tiden och denna gång involverades Rony Lutz – erfaren copy och EB-entusiast. För att ge läsarna riktigt bra inspiration tog Anna, Anders och Rony också hjälp av experterna i branschen, en av dem är Fredrik Stranne, Coreworkers grundare. Boken har nu funnits i bokhandeln sen ett år och har blivit väl mottagen.

– Om jag var HR-chef, helt ny på min post, vad skulle du tipsa mig om?
– Börja med att se till att få en bra dialog med kommunikationschefen. Lyft blicken och ta på dig kandidatens glasögon. Hur ser er karriärsida ut. Hur uppfattas ni som arbetsgivare från deras perspektiv? Gräv där du står och lyft medarbetarnas historier och inse samtidigt att du inte kan göra allt på en gång.

– En sista fråga – du som ständigt är på resande fot, håller varmkorven på Bromma flygplats fortfarande måttet?
– Haha, ja, jag kan varmt rekommendera den.

Annas 5 snabba – trender som är på gång:  

  1. Att tänka säljprocess i rekryteringsprocessen och arbeta mer med personas och lär känna målgruppen
  2. Att jobba för ett högre syfte – allt fler medarbetare vill vara ”change agents”
  3. Gå från employee engagement till att skapa en unik medarbetarupplevelse
  4. Att använda AI och VR som rekryteringsverktyg
  5. Jobba över gränserna – IT + HR = sant. Allt blir mer tvärvetenskapligt – hela utbildningssektorn är i förändring.

Fler nyheter